Výmena palubovky - Kia Ceed JD
Posted: Tue Jan 21, 2025 11:54 pm
Za devátimi horami a devátimi dolami...
...desi tak ďaleko, že by tam len blbý človek dobrovolne išóv, bolo jedno motorové vozidlo - Kia Ceed druhej generácie s dízlovím motorom 1.6 CRDi. Toto motorové vozidlo malo veľmi zaujímavú červenú prístrojovú dosku, na kerú nebolo poriadne vidno ani keď som sa na ňu dival priamo. V skrátke: odpad. Modely Kia Ceed JD (JD = Druhá generácia od 2012 do 2018 vraj) však mali aj iný typ prístrojovej dosky, tzv. Supervision. Tento typ prístrojovky má namiesto DOT MATRIX displeja veľké TFTčko, na keré je radosť sa pozerať. Mimo toho má funkcie multimédií (vím, čo hrá, vidím navigáciu a smer auta) a iné funkcie, keré v mojej výbave auto nemá. Šecko to teda začalo impulzívnym nákupom o štvrtej ráno, de som kúpil supervision prístrojovku. Po asi dvoch týždňoch čakania mi došiel balík a s tým začal aj proces výmeny.
Krok 1: Urvať polku auta
Bohužiaľ, kórejčania pri dizajnovaní tohto auta zjavne nemysleli na ľahkosť výmeny súčiastok (oni obecne nemysleli, ale o tom v iných článkoch). Na výmenu prístrojovej dosky teda (na rozdiel od Forda Fuchsu) treba vyrvať šecky plasty okolo - zľava, zprava, zhora aj zdola. Veľký pozor treba dávať na plasty zľava aj zprava! Zľava máme elektronické ovládanie zrkadiel a zprava máme blikačky a tlačidlá ku hodinám.
Stručný postup na vyrvatie plastov vyzerá asi takto:
- Vyrveme panel s ovládaním zrkadiel.
Vyrvaný panel s ovládaním zrkadiel
- Vyrveme plast z ponad volantu (tá vec, de tá guma ide, čo zakrýva volant zhora).
- Vyrveme strieborné plasty zpred prístrojovky.
- Vyrveme plast z rádia.
- Odšróbujeme šróby z plastu nad krytom rádia. Tu si však musíme uvedomiť, že tento plast má na sebe blikačky, ventilačky, a aj čudlíky na hodiny. Vyberať to treba veľmi opatrne!
- Na ľavej strane odšróbujeme ventilačku, ktorá bola nad ovládaním zrkadiel.
- Teraz sa môžeme presunúť na hornú srandu proti slnku. Plasty z ventilačiek zľava aj zprava nám odkryli dva šróby. Tie odšróbujeme a následne vypáčime dolnú plastovú časť.
Tu však treba poukázať, že plast z ľavej ventilačky ide po obvode asi do polovičky prvého budíka, zatiaľ čo plast z pravej ventilačky je spojený s plastami z budíkov. Viď obrázok dolu:
Finálny výsledok vyrvatých plastov
Čil môžeme vymeniť prístrojovú dosku. Mimo dvoch šróbov, keré sa nachádzajú na ľavej a pravej dolnej strane prístrojovky, nám prístrojovka drží štyrmi plastovými klipmi zozadu. Po odšróbovaní môžeme vyrvať prístrojovku z jej miesta. Treba však dávať pozor a mať ochranné prostriedky, inak riskujete zranenie! Zadné klipy sú veľmi silné, a tak musíte silno ťahať. Po vytiahnutí normálnej dosky a odpojení konektorov môžeme na testovačku napojiť novú supervision prístrojovku (sú pinovo kompatibilné, aspoň medzi rokmi).
Úspech! Prístrojová doska svieti a funguje (chybu zatiaľ ignorujte, k tomu sa ešte vrátim). Po krátkej 15-minútovej jazde som zistil, že všetko funguje tak, jak má (a šak aj prečo by nemalo, palubovka je z auta s rovnakou výbavou, len inými funkciami).
Krok 2: Zmontujeme auto naspäť
Môžeme začať skladať auto naspäť. Môj postup bol: najprv horné ventilačky (aj ľavá, aj pravá - samozrejme pri pravej zapojíme aj blikačky), potom som zašróboval potrebné šróby a doklepol som to krytom autorádia a panelom s el. ovládaním zrkadiel. A teraz ide tá srandovná časť.
Prelepíme kontrolky?
Jak som namontoval prístrojovku, všimol som si, že mi píše, že mám skontrolovať systém LDWS. Vec sa však má tak, že systém LDWS na mojom modeli ani neni. Ďalšia vtipnosť je, že mi svieti kontrolka EPB (elektronická parkovacia brzda), kerú moje auto takisto nemá. Ono ide o to, že tieto záležitosti sa riešia cez tzv. Variant Coding. To sa však vykonáva buď v servise alebo cez program CAN-Coder a hardware CAN-Hacker, kerý predáva nejaký rus. Z najväčšou pravdepodobnosťou si tento nástroj zaobstarám, ale o tom budem informovať neskôr. Mám rok na to, aby som voľačo vymyslel s tým (do najbližšej estékáčky).
Pikošky na záver
Víme, že Kia a Hyundai sú rovnaká firma, a že tento hardware vyrába MOBIS. Preto sa stáva, že UI elementy medzi 2019 Hyundai i30 a touto prístrojovkou sú dosť podobné (a niektoré ikony aj identické, dokonca rovnaké zvuky to robí!). Nejaké ukážky:
Kia
Hyundai
Hyundai. Všimnime si, že ikony sú hore rovnaké jako na Kii
Hyundai. Všimnime si, že ikony sú hore rovnaké jako na Kii